GAMBARAN KESIAPAN KERJA PADA MAHASISWA TINGKAT AKHIR VOKASI DAN NON VOKASI KOTA SAMARINDA
Abstract
bstract. In this era of globalization, the low quality of educated unemployment causes
higher education output to have low competitiveness in job competition, which is meant by
students' readiness to enter the world of work. From this imbalance is the large number of
unemployed in Indonesia, the numbers show that there is an inability of education to prepare
workers for the world of work. This research was conducted with the aim of seeing a picture
of work readiness in final year students at both vocational and non-vocational universities in
the city of Samarinda. The hypothesis proposed in this research is that there is a difference in
work readiness between final year vocational and non-vocational students in the city of
Samarinda. The subjects of this research were 200 final year vocational and non-vocational
students in the city of Samarinda. This research is research that uses a quantitative
approach. This research data uses the Work Readiness scale by Brilian (2022). The
calculated t value is 6.643 > t table 1.977 and the significant value (sig) is 0.000 p < 0.005
which means that the research hypothesis is accepted where there is a difference in work
readiness between final year vocational students who are rated at a mean of 82.15 higher
than non-vocational 72.5 in the city Samarinda.
Abstrak. Di era globalisasi ini masih rendahnya kualitas pengangguran terdidik
menyebabkan output pendidikan tinggi memiliki daya saing yang rendah dalam persaingan
kerja, yang dimaksud ialah kesiapan mahasiswa untuk memasuki dunia kerja. Dari
ketidakseimbangan ini adalah banyaknya jumlah pengangguran yang ada di Indonesia,
jumlah memperlihatkan bahwa adanya ketidakmampuan pendidikan dalam mempersiapkan
tenaga kerja untuk dunia kerja. Penelitian ini dilakukan dengan tujuan untuk melihat
gambaran kesiapan kerja pada mahasiswa tingkat akhir baik pada perguruan tinggi vokasi
ataupun non vokasi di kota Samarinda. Hipotesis yang diajukan dalam penelitian ini adalah
terdapat perbedaan kesiapan kerja antara mahasiswa tingkat akhir vokasi dan non vokasi di
kota Samarinda. Subjek penelitian ini adalah mahasiswa tingkat akhir vokasi dan non vokasi
di kota Samarinda sebanyak 200 subjek. Penelitian ini merupakan penelitian yang
menggunakan pendekatan kuantitatif. Data penelitian ini menggunakan skala Kesiapan Kerja
oleh Brilian (2022). Nilai t hitung sebesar 6.643 > t tabel 1.977 dan nilai signifikan (sig)
sebesar 0.000 p < 0.005 yang berarti bahwa hipotesis penelitian diterima dimana terdapat
perbedaan kesiapan kerja antara mahasiswa tingkat akhir vokasi yang berada dinilai mean
82.15 lebih tinggi dibandingkan pada non vokasi 72.5 di kota Samarinda.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Anasih, F. (2018). Peran Kematangan Vokasional Terhadap Kesiapan Kerja (Doctoral dissertation,
Universitas Gadjah Mada).
Azwar, S. (2014). Metode penelitian. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Adams, L., & Peterson, J. (2022). Soft Skills Development in Vocational Training: An Analysis.
Vocational Education Journal, 40(1), 56-72. https://doi.org/10.1080/13032917.2024.2363804
Baiti, A. A., & Munadi, S. (2014). Pengaruh pengalaman praktik, prestasi belajar dasar kejuruan dan
dukungan orang tua terhadap kesiapan kerja siswa SMK. Jurnal Pendidikan Vokasi, 4(2).
http://dx.doi.org/10.21831/jpv.v4i2.2543
Béduwé, C., & Giret, J. F. (2011). Mismatch of vocational graduates: What penalty on French labour
market?. Journal of vocational behavior, 78(1), 68-79. https://doi.org/10.1016/j.jvb.2010.09.003
Brilian, N. A. (2022). Pengaruh efikasi diri terhadap kesiapan kerja pada fresh graduate Fakultas
Psikologi Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang (Doctoral dissertation,
Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim).
Brady, R. P. (2009) “ Work Readiness Inventory Administrastartor’s Guide”.
Brady, R. P. (2010). Work readiness inventory: Administrator’s guide. Journal of International, 5(1),
Brunello, G., & Rocco, L. (2017). The effects of vocational education on adult skills, employment and
wages: What can we learn from PIAAC?. SERIEs, 8, 315-343. https://doi.org/10.1007/s13209017-0163-z
Hidayatulloh, M. K. Y., & Ashoumi, H. (2022). The Perspective of Work Readiness in Vocational
School Students with 21st Century Communication and Collaboration Skills. Cypriot Journal of
Educational Sciences, 17(7), 2199-2206.
Indrawati, S. M., & Kuncoro, A. (2021). Improving competitiveness through vocational and higher
education: Indonesia’s vision for human capital development in 2019–2024. Bulletin of
Indonesian Economic Studies, 57(1), 29-59. https://doi.org/10.1080/00074918.2021.1909692
Iramadhani, D., & Amalia, I. (2023). Gambaran Kesiapan Kerja Pada Mahasiswa Tingkat Akhir
Universitas Malikussaleh Yang Terkena Dampak Pandemi COVID-19. INSIGHT: Jurnal
Penelitian Psikologi, 1(4), 732-743. https://doi.org/10.2910/insight.v1i4.11448
Nurjanah, A. S. (2018). Kecemasan mahasiswa fresh graduate dalam melamar pekerjaan. Al-Ittizaan:
Jurnal Bimbingan Konseling Islam, 1(2), 35-38.
Putri, E. (2019). Hubungan Antara Orientasi Masa Depan Dengan Kesiapan Kerja Pada Mahasiswa
Pendidikan Vokasi Sekolah Tinggi X Yogyakarta (Doctoral dissertation, Universitas Mercu
Buana Yogyakarta).
Rangkuti, A. A. (2017). Statistik inferensial untuk psikologi dan pendidikan. Jakarta: Kencana.
Reivich, K & Shatte, A. (2002). The resilience factor: 7 Essential skills for overcoming life’s
inevitable obstacles. New York: Broadway Books.
Watrianthos, R., Ambiyar, A., Rizal, F., Jalinus, N., & Waskito, W. (2022). Research on vocational
education in indonesia: a bibliometric analysis. JTEV (Jurnal Teknik Elektro dan Vokasional),
(2), 187-192. https://doi.org/10.24036/jtev.v8i2.117045
Wiharja, H., Rahayu, S., & Rahmiyati, E. (2020). Pengaruh self efficacy terhadap kesiapan kerja
mahasiswa pendidikan vokasi. VOCATECH: Vocational Education and Technology Journal,
(1), 11-18. https://doi.org/10.38038/vocatech.v2i1.40
Wikansari, R. (2017). Students satisfaction, vocational self concept, academic self efficacy, and
occupational identity among vocational higher education students in urge of free trade zone.
International Conference on Global Education.
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2025 PROSIDING PARADE ILMIAH PSIKOLOGI UNTAG SAMARINDA (PAIS UNDA)
Indexing:
Fakultas Psikologi
Universitas 17 Agustus 1945 Samarinda
Jurnal PROSIDING PARADE ILMIAH PSIKOLOGI UNTAG SAMARINDA of University 17 August 1945 Samarinda, East Kalimantan.
Jl. Ir. H. Juanda No.80 Samarinda, East Kalimantan.