PENGEMBANGAN ALAT UKUR PSIKOLOGI: KERJA SAMA TIM PADA MAHASISWA
Abstract
Abstract. Teamwork is the ability of an individual to blend or engage in task completion that
involves collaboration, communication, commitment and emotional regulation according to
the surrounding circumstances. This ability requires individuals to be hybrid, either through
direct or indirect interaction, to achieve mutually agreed upon outcomes. Students who are
able to work well together tend to be able to play an active role in the team by contributing in
the form of thoughts and energy. This study aims to develop a measuring tool for teamwork in
students, which consists of 3 aspects with 5 indicators in each aspect. Respondents involved
in this study consisted of 1st to 7th semester students. Validity estimation was carried out
through expert judgment (rater) by 7 experts in the fields of psychomatrika and psychology,
with the results of the content validity item (CVI) being 0.76 seen in Aiken's table. Then
Reliability estimation using the help of ITEMAN software so that the calculation of the Aitem
Reliability Index (IRA) is obtained then Cronbach's Alpha of 0.955 and the SEM / Standard
Error Measurement value of 0.071. So it is hoped that this measuring instrument can provide
good psychometric properties and produce usage guidelines that can help in measuring
teamwork in students.
Abstrak. Kerja sama tim adalah kemampuan seorang individu dalam berbaur atau terlibat
dalam penyelesaian tugas yang melibatkan kolaborasi, komunikasi, komitmen dan
pengaturan emosional sesuai dengan keadaan sekitar. Kemampuan ini mengharuskan
individu bersifat hybrid, baik melalui interaksi langsung ataupun tidak langsung, untuk
mencapai hasil akhir yang disepakati bersama. Mahasiswa yang mampu bekerja sama dengan
baik cenderung bisa berperan aktif dalam tim dengan memberikan sumbangsih berupa pikiran
maupun tenaga. Peneliti bertujuan untuk mengembangkan instrumen kerja sama tim pada
mahasiswa, yang terdiri dari 3 aspek dengan 5 indikator pada setiap aspeknya. Responden
yang terlibat pada penelitian ini terdiri dari mahasiswa semester 1 sampai 7. Estimasi validasi
isi dilakukan melalui expert judgement (rater) oleh 7 ahli di bidang psikomatrika dan
psikologi, dengan hasil content validity item (CVI) adalah 0.76 dilihat pada tabelnya Aiken’s.
Kemudian estimasi reliabilitas dengan menggunakan bantuan dari software ITEMAN
sehingga didapatkan perhitung Indeks Reliabilitas Aitem (IRA) lalu Cronbach’s Alpha
sebesar 0,955 dan nilai SEM / Standar Eror Measurement sebesar 0,071. Sehingga
harapannya alat ukur ini dapat memberikan properti psikometrik yang baik dan menghasilkan
pedoman penggunaan yang dapat membantu dalam mengukur kerja sama tim pada
mahasiswa.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Azwar, S. (2018). Reliabilitas dan Validitas. Buletin Psikologi, 1.
Hoegl, M., & Gemuenden, H. G. (2001). Teamwork Quality and the Success of Innovative Projects:
A Theoretical Concept and Empirical Evidence. Organization Science, 12(4), 435–449.
https://doi.org/10.1287/orsc.12.4.435.10635
Ibrahim, N., & Ishartiwi, I. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Mobile Learning Berbasis
Android Mata Pelajaran Ipa Untuk Siswa Smp. Refleksi Edukatika : Jurnal Ilmiah
Kependidikan, 8(1). https://doi.org/10.24176/re.v8i1.1792
Johnson, D. W., & Johnson, R. T. (2002). Learning Together and Alone: Overview and
Meta‐analysis. Asia Pacific Journal of Education, 22(1), 95–105.
https://doi.org/10.1080/0218879020220110
Kumaidi, K., & Manfaat, B. (2013). Pengantar Metode Statistika (4th ed.). Edivision.
Nahruddin, L. A., Ulandari, A., Nurhikmawati, A., Regina, A., Fath, C. A., Anggraini, D., Aulia, F.,
Putri, A., Astuti, T., Putri, A., Hudiyah, A., & Haq, B. (2024). Development of a Psychological
Measuring Tool : Peer Social Support Scale ( PSSS ). 6, 489–501.
Rohmah, N. U., & Winaryati, E. (2019). Analisis Kemampuan Kerja Sama Peserta Didik Pada
Metode Diskusi. Edusaintek, 3(2002), 382–392. http://prosiding.unimus.ac.id
Setyawan, D. N., Wijayanti, A., & Septiani, D. (2022). Profil keterampilan kerjasama mahasiswa
menggunakan teknologi informasi di masa pandemi covid-19. Jurnal Pendidikan Ipa Veteran,
(1), 2022. http://e-journal.ivet.ac.id/index.php/jipva
Tuckman, B. W. (1965). Developmental sequence in small groups. Psychological Bulletin, 63(6),
–399. https://doi.org/10.1037/h0022100
Wijiharta, W., Yohana, A., Muhajirin, M., & Khairawati, S. (2021). Kerjasama Perguruan Tinggi
dalam Pembinaan Skill Mahasiswa : Literatur Review. At-Tauzi’: Jurnal Ekonomi Islam, 21(1),
–17. https://doi.org/https://doi.org/10.37820/attauzi.v21i1.140
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2025 PROSIDING PARADE ILMIAH PSIKOLOGI UNTAG SAMARINDA (PAIS UNDA)
Indexing:
Fakultas Psikologi
Universitas 17 Agustus 1945 Samarinda
Jurnal PROSIDING PARADE ILMIAH PSIKOLOGI UNTAG SAMARINDA of University 17 August 1945 Samarinda, East Kalimantan.
Jl. Ir. H. Juanda No.80 Samarinda, East Kalimantan.