Effectiveness of Reality Approach Group Counseling with WDEP Procedure to Reduce Students’ Academic Procrastination
Abstract
Full Text:
PDFReferences
Fatimah, S. (2018). Menurunkan Prokrastinasi Akademik Melalui Penerapan Teori Hierarki Kebutuhan Maslow. Quanta: Jurnal Kajian Bimbingan Dan Konseling Dalam Pendidikan, 2(1), 31–40. https://doi.org/10.22460/q.v2i1p31-40.643.
Habsy, B. A., Rahmah, M. A., Putri, C. K., & Arifuddin, T. W. (2024). Konsep Dasar Konseling Kelompok Menggunakan Pendekatan Realita. Jurnal Pendidikan Non Formal, 1(4), 12. https://doi.org/10.47134/jpn.v1i4.507.
Herawati, M., & Suyahya, I. (2019). Pengaruh Efikasi Diri Terhadap Prokrastinasi Akademik Peserta Didik SMK Islam Ruhama. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan KALUNI, 2, 646–655. https://doi.org/10.30998/prokaluni.v2i0.148.
Izza, S. R., Karamoy, Y. K., & Mutakin, F. (2023). Efektifitas Konseling Kelompok Realita Untuk Menurunkan Tingkat Prokrastinasi Akademik Mahasiswa BK Angkatan 2021. Mahasiswa BK An-Nur : Berbeda, Bermakna, Mulia, 9(1), 163–169. https://ojs.uniska-bjm.ac.id/index.php/AN-NUR.
Muhibbin, & Marfuatun. (2020). Urgensi Teori Hierarki Kebutuhan Maslow dalam Meminimalisir Prokrastinasi Akademik Di Kalangan Mahasiswa. Educatio: Jurnal Ilmu Kependidikan, 15(2), 69–80. https://doi.org/10.29408/edc.v15i2.2714.
Nasution, N. (2020). Hubungan Self Regulated Learning dan Motivasi Berprestasi dengan Prokrastinasi Akademik Siswa Teknik Ketenagalistrikan Sekolah SMKN 1 Percut Sei Tuan. (Unpublished Theses). Univesitas Medan Area. https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/16575.
Paragita, A., & Dalimunthe, H. A. (2022). Hubungan Antara Kontrol Diri Dengan Prokrastinasi Akademik Siswa Kelas XI Di SMA Nurul Amaliyah Tanjung Morawa. Jurnal Social Library, 2(2), 43–53. https://doi.org/10.51849/sl.v2i2.75.
Rachman, N. A., Sinring, A., & Harum, A. (2024). Penerapan Konseling Realita dengan Prosedur WDEP untuk Mengurangi Perilaku Prokrastinasi Akademik Siswa SMP Muhammadiyah 12 Makassar: Application of Reality Counseling With WDEP Procedures To Reduce Academic Procrastination Behavior Of Students At SMP Muh. Jurnal Psikologi Pendidikan Dan Bimbingan, 1–7. http://eprints.unm.ac.id/id/eprint/36030.
Rahman, D., Masril, Nelisma, Y., & Dasril. (2022). Efektivitas Konseling Kelompok Realitas Terhadap Prokrastinasi Akademik Siswa Kelas VIII MTsN 6 Padang. Jurnal Mahasiswa BK An-Nur : Berbeda, Bermakna, Mulia, 8(1), 148–156. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.31602/jmbkan.v8i1.6794.
Rahmanisa, R. Y., Marjohan, M., Netrawati, N., & Sukma, D. (2023). Hubungan Pola Asuh Orangtua dan Fatigue dengan Prokrastinasi Akademik Peserta Didik. Journal of Education and Instruction (JOEAI), 6(1), 233–242. https://doi.org/10.31539/joeai.v6i1.6231.
Rasimin, & Hamdi, M. (2021). Bimbingan dan Konseling Kelompok (B. S. Fatmawati). Jakarta: PT.Bumi Aksara.
Rizki, B. G. D., & Mudrikah, S. (2023). Peran Locus of Control dalam Memoderasi Pengaruh Self Regulated Learning, Per-feksionisme dan Motivasi Berprestasi terhadap Prokrastinasi Akademik Mahasiswa. Business and Accounting Education Journal, 4(3), 294–31. https://doi.org/10.15294/baej.v4i3.75965.
Setyawan, N., & Prabawa, A. F. (2023). Kajian Literatur: Bisakah Konseling Kelompok Realita Meningkatkan Tanggung Jawab Belajar Siswa? Annual Guidance and Counseling Academic Forum, 107–118.
Suciati, A. D., & Srianturi, Y. (2021). Konseling Realitas Untuk Megatasi Sibling Rivalry Pada Anak Usia Dini. JECO Journal of Education and Counseling Journal of Education and Counseling, 2(1), 167–176. https://doi.org/https://doi.org/10.32627/jeco.v2i1.384.
Sugiyono. (2020). Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D). Bandung: Cv Alfabeta.
Suryana, A., & Suyono, T. (2021). Pengaruh Strategi Peningkatan Kinerja Karyawan Terhadap Peningkatan Kualitas Produksi Teh Hijau Di PT. HK. Waringin Perkebunan Teh Gunung Kancana Kab. Cianjur. Agroscience, 11(2), 184–204. https://doi.org/10.35194/agsci.v11i2.1911.
Winarso, W. (2023). Mengelola Prokrastinasi Akademik (Pendekatan Psikoedukasi Berbasis Religiositas). Yogyakarta: Jejak Pustaka.
Wirastania, A., & Farid, D. A. M. (2021). Efektivitas Konseling Realita Terhadap Resiliensi Diri Mahasiswa. Jurnal Fokus Konseling, 7(1), 9–13. https://doi.org/10.26638/jfk.1292.2099.
Zahara, W., Fitriani, W., Mahmud Yunus Batusangkar, N., Barat, S., & Koresponden, P. (2024). Literatur Review: Efektivitas Layanan Konseling Pendekatan CBT Untuk Mereduksi Perilaku Prokrastinasi Akademik Siswa. Jurnal Konseling Komprehensif: Kajian Teori Dan Praktik Bimbingan Dan Konseling, 11(2), 107–116. https://doi.org/https://doi.org/10.36706/jkk.v11i2.117.
DOI: https://doi.org/10.31293/mv.v8i1.8584
Refbacks
- There are currently no refbacks.
INDEXED BY :
Motiva: Jurnal Psikologi is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.